prikbord

prikbord

onderwijs op 1,5 meter afstand

onderwijs op 1,5 meter afstand

Onderwijs op afstand gaan we ermee door naar de meivakantie? Het is deze vraag die velen van ons bezig houdt. Niet alleen ouders, maar vooral ook leerkrachten en andere betrokkenen. En vergeet vooral niet de kinderen. Onze kinderen die smachten naar sociaal contact. Die op zoek zijn naar verbinding in het ‘echie’. Samen spelen, leren, afspreken, voetballen, gamen. Het maakt eigenlijk niet uit, als het maar samen is en niet met een familielid.  

De 1,5 meter samenleving inclusief social distancing. Ik heb er nog geen beeld of gevoel bij op de lange termijn. De supermarkt heeft het keurig geregeld. Andere winkeliers volgen zeker als het weer kan. Ook voor de horeca zie ik in de zomer zeker wel oplossingen. Maar ik zie het niet in een klaslokaal. Maar het is wel iets om over na te denken. Als leerkracht, als ouder, als kind, puber, student. Kortom als mens. Wat willen we nu eigenlijk? Wat kunnen we eigenlijk binnen de regels? 

De Minister-president gaf al een voorschotje met vragen. Dat leidde tot nog meer vragen in mijn toch al drukke hoofd. En net als de overheid heb ik in deze crisis geen pasklaar antwoord. Maar ik ben wel van mening dat het gaat om maatwerk in welk scenario dan ook. Per regio, dorp, school, klas, leerkracht, gezin en kind. 

Echter maak ik ook een kanttekening. Het onderwijs leverde de afgelopen weken een prestatie. Elke type onderwijs van PO tot universiteit heeft zich een slag in de rondte gewerkt om onderwijs op afstand te realiseren. Hele teams zijn (een beetje) gewend aan het onderwijs op afstand, iedereen vindt zijn draai. Ouders en ook de kinderen. Het gaat zeker niet zonder slag of stoot, niet zonder hobbels en achterblijvers. Maar positief als ik ben, voor het gros is dit het nieuwe normaal wat redelijkerwijs werkt.

Leerkrachten leveren maatwerk op basis van de populatie kinderen en het individu, net als in de klas. Ze vinden hun weg in het online verbinden met elkaar. Teams doen wat past binnen hun visie en mogelijkheden en stemmen continu af. En als een mecanicien in de wielerwereld stellen ze continu bij. En zo ontwikkelt het onderwijs in de klas zich in een rap tempo naar onderwijs op afstand. En natuurlijk kleven er voordelen en nadelen aan. Ik zou de laatste zijn die dat niet zou zien en zeggen. 

Maar nu ligt daar alweer een nieuwe gigantische taak voor het onderwijs. Of je ook nog even wilt nadenken over de anderhalve meter samenleving en hoe je dat vormgeeft binnen jouw school, stichting en klas. En of je ook nog even met allerlei mogelijke scenario`s rekening wilt houden. Ga er maar aan staan. Ik benijd de directeuren en schoolbesturen niet. Ik zie hobbels, obstakels, maar ik hoor nog meer meningen. Het lijkt wel of iedereen er een plasje overheen wil doen. 

Persoonlijk weet ik niet wat de juiste keuze zou zijn. Als onderwijsmens zeg ik als het mogelijk is en veilig voor eenieder, waarom zou je het laten. Terug naar structuur, duidelijkheid en hoop. Een andere optie zou zijn halve klassen lesgeven of halve schoolweken tot aan de zomer. Is dat een logische vervolgstap? Of zetten we door op wat we nu net een beetje onder de knie hebben om dat te gaan verfijnen. 

Als ouder maak ik me zorgen. Is dat echt wel verstandig kinderen en volwassenen in een school zo op een hoopje in zo`n klaslokaal. Tegelijkertijd denk ik aan de optie halve dagen naar school. Hoe moet dat als je zelf ook weer beide aan het werk moet buiten huis van 9 tot 5? Hoe regel je dit als gezin? Ik ben op dit moment blij met de luxe positie van 2 thuiswerkende ouders. Ik ben blij met de instructiefilmpjes van de leerkracht. Ik ben blij dat we een beetje routine hebben gevonden in deze vreemde situatie. Laat het nog maar even zo. 

Kortom opstarten in mei of na de zomer. Ik weet het echt niet. Begin maart schreef ik over burgerschap. Over de storm uitzitten en de boel met z`n allen oppakken. De storm is niet over. We kunnen nog niet oppakken, maar we moeten wel nadenken en overdenken over hoe op te pakken. En ik doe dat graag samen ten behoeve van goed onderwijs.

Wil je als onderwijsprofessional weten of we wat voor elkaar kunnen betekenen. Klik dan even op de volgende link: https://www.mariekenontwikkelt.nl/prikbord/item/34-ga-je-mee

Datum

15 april 2020

Categorie

overige

maRiEKEN ontwikkelt

Dilmanshof 35, Someren
0493 - 479117
info@mariekenontwikkelt.nl
 Marieke van Lierop