prikbord

prikbord

Wat vindt een kind eigenlijk van de doorstroomtoets?

Wat vindt een kind eigenlijk van de doorstroomtoets?

De doorstroomtoets is een veelbesproken onderwerp op dit platform. Ik volg de gesprekken en probeer een weg te zoeken in de wirwar van meningen, data, de verschillende visies op toetsing en het volgen van ontwikkeling van kinderen.
Ik mis de stem van de kinderen, wat vinden zij eigenlijk? Dus deel ik 2 gesprekken die ik had met mijn dochter de ervaringsdeskundige uit groep 8.

Onze dochter kreeg vorige week haar doorstroomtoetsresultaten. Net voor bedtijd viste ze een blad uit haar tas "O ja, bijna vergeten dit moest ik even met jullie bekijken" zei het kind. Het hele volgende gesprek duurde nog geen 5 minuten. Ze was tevreden; geen verrassingen. "Mam, zo zien de lijntjes er toch al jaren uit. Ik ben beter in taal dan in rekenen." Het advies kwam overeen met haar eerdere adviezen. Fijn dat alles klopt en dat de leerkrachten haar goed in beeld hebben, zeiden we als ouders tegen elkaar.

Een compleet ander gesprek had ik in oktober met haar rondom de doorstroomtoets. Ze was boos. Op iedereen die ook nog maar het woord doorstroomtoets hardop durfde te zeggen. Iedereen had het erover. De meester, de juf en nu vroeg ik er ook al naar… Iedereen deed alsof haar leven er van afhing. Nou, dat was niet zo!

Ik legde uit dat de toets een check is, een nieuw beginpunt. In groep 1 begon je op de basisschool, nu in groep 8 heb je een eindpunt of nieuw beginpunt. Eigenlijk moeten er geen gekke resultaten uitkomen. Al die schooljaren kijken we al naar je ontwikkeling en dit is een onafhankelijke toets die werkt als een soort dubbelcheck.

Hartstikke duidelijk, dat snapte ze zelf ook. En het was ook wel slim. Maar waarom doen de leerkrachten dan zo druk…. Tja, verzuchtte ik. Dat kan ook een andere oorzaak hebben, maar dat vind ik wel lastig uitleggen. Haar antwoord: “Ik zit in groep 8, hoor!”

Ik benoemde de dubbele rol van de doorstroomtoets: de uitslag wordt bekeken en geanalyseerd door onder andere de inspectie. En zo meten ze er de kwaliteit van het onderwijs mee. Haar reactie: "Dat is superstom. Want al die kinderen doen toch gewoon hun best en meer kunnen ze toch niet doen. En dat geldt toch ook voor alle meesters en juffen." Na een stilte vervolgde ze: "Misschien moeten ze dan maar voor de meesters en juffen een toets maken of ze goed kunnen lesgeven. Maar op onze school hoeft dat niet, die doen ook gewoon goed hun best.”

Vandaag vroeg ik of de meester de resultaten met haar had besproken. "Jep, en we hebben ook een doel gekozen waar ik nog extra aan wil werken de laatste maanden. Dan krijg ik daar af en toe extra uitleg over." Mijn reactie: "Fijn hè, weet je precies waar je de focus op kunt leggen de laatste maanden van groep 8.”

Datum

15 april 2025

Categorie

overige

maRiEKEN ontwikkelt

Dilmanshof 35, Someren
0493 - 479117
info@mariekenontwikkelt.nl
 Marieke van Lierop